Keywords: education


The article examines the influence of gender educational differences on the stable excess of the men general unemployment level over the women one in modern Russia. Women are still less competitive compared to men in many aspects in the Russian labor market, including the inequalities in recruitment and dismissal and […]

Baskakova M. E. On the impact of education on the ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.2.8 The article examines the role of women in the Old Believer, sectarian, Baptists organi-zations in the territory of Vyatka province in the XIX — beginning of the XX c. The study is based on the documents extracted from the funds of the central and regional archives (the Russian […]

Mashkovtsev A. A., Mashkovtseva V. V. Woman’s role ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.2.8 Рассмотрена роль женщины в старообрядческих, сектантских, баптистских организациях на территории Вятской губернии в XIX — начале XX в. Опираясь на ранее не опубликованные материалы, извлеченные из фондов центральных и региональных архивов, авторы показали значение женщины в сохранении конфессиональной самобытности религиозных объединений, являвшихся объектом жестких преследований со стороны региональных […]

Машковцев А. А., Машковцева В. В. Роль женщины ...



In an attempt to study gender innovations in education in the late imperial Russia, the author has focused on co-education in commercial schools. The practice of co-education, that failed to find strong support in the political and social circles of the late imperial Russia, was introduced privately in the secondary […]

Magsumov T. A. Gender re (e) volution of commercial ...


The article deals with the process of attracting Tuvan women to education as a conse-quence of political and socio-economic transformations, as a result of the formation of the independent state of the Tuvan People’s Republic in 1921. Amongst the ruling elite and the lamas of the clergy there were 106 […]

Dorzhu Z. Iu., Ochur N. M. The role ...


Рассматривается процесс привлечения к образованию женщин тувинок как важный компонент социально-экономических и политических преобразований в Тувинской Народной Республике (1921—1944 гг.). На основе изучения документальных и статистических источников выявлена специфика образовательной политики Тувинской народно-революционной партии на демократическом этапе развития независимого государства, а также формирования и функционирования системы народного образования. Определены условия […]

Доржу З. Ю., Очур Н. М. Роль образования ...



M. A. Aleksandrova’s pedagogical, social and organizational activities in Khabarovsk and Ryazan Teachers’ Institute is not studied sufficiently. The same could be said about warm and longstanding relationship with a prominent historian and enlightener S. F. Platonov and his family: it has never been the subject of any research. Previously […]

Mitrofanov V. V. The main issues of professional and ...


Рассматриваются педагогическая, общественная и организаторская деятельность М. А. Александровой в Хабаровске и Рязанском учительском институте, ее многолетние отношения с выдающимся историком и просветителем С. Ф. Платоновым и его семьей. Привлекаемые неизвестные ранее письма конкретизируют некоторые страницы из истории первого вуза Рязани на этапе его становления, раскрывают закулисную борьбу в коллективе […]

Митрофанов В.В. Основные вопросы профессиональной и научной деятельности М. А. ...


The article is devoted to the analysis of methodological and practical aspects of «gender pedagogics», presented in the tutorial of L. V. Gradusova «Gender pedagogics» and in pedagogical periodical press of 2012—2013. The author substantiates the conclusion that the pedagogical ideas and techniques offered by the «Gender pedagogics», reproduce, construct […]

Shtyleva L. V. Interpretations of gender approaches in the Russian ...



Статья посвящена анализу методологических и практических аспектов «гендерной педагогики», представленных в учебном пособии Л. В. Градусовой «Гендерная педагогика» (2012) и педагогической периодике 2012—2013 гг. Обоснован вывод, что предлагаемые авторами «гендерной педагогики» идеи и технологии воспроизводят, конструируют и укореняют в сознании обучающихся традиционные гендерные стереотипы обыденного сознания, не соответствуют целям воспитания […]

Штылёва Л. В. Интерпретация гендерного подхода в российской педагогике 10-х ...