Keywords: gender stereotype


The article deals with the topic of gender stereotypes transformation in the reflection of modern women’s magazines. The women’s press is a popular type of media that contributes both to the spread of gender stereotypes and to their maintenance; it also creates popular gender images and roles. The authors analyzed […]

Smeyukha V. V., Kuzmina O. G., Khoroshevskaya Yu. P. Reflection ...


In the article the authors investigate the transformation of typical images of women leaders in Soviet cinema. Until the end of the Stalin era, politicized images of women leaders were created, which were mainly intended to justify state power and the course of the Communist Party, which proclaimed gender equality. […]

Torburg M. R., Dobronravov S. V. The evolution of the ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.2.4 The article reveals the socio-philosophical and disciplinary features of the modern un-derstanding of the phenomenon of “gender” and “gender identity”, identifies the most effective and widely used strategies for their study. It is revealed that in the modern interpretation the phenomenon of gender has an ascriptive status, a […]

Balditsyna E. I., Baklanov I. S., Baklanova O. ...



DOI: 10.21064/WinRS.2019.2.4 Выявлены социально-философские и дисциплинарные особенности современного понимания феноменов «гендер» и «гендерная идентичность», обозначены наиболее эффективные и широкоиспользуемые стратегии их изучения. Установлено, что в современной интерпретации феномен гендера имеет аскриптивный статус и представляет со-бой определенный культурно-символический конструкт, который общество приписывает индивиду исходя из его биологических особенностей и тех социально-нормативных […]

Балдицына Е. И., Бакланов И. С., Бакланова О. ...


A woman’s image in the car advertisements of the last two years has been analyzed in the paper. This segment was chosen because the car advertising is very illustrative of the social roles and gender stereotypes. Driving is presented as a man’s intrinsic matter though statistics of traffic police disclaims […]

Medvedeva E. I. A woman’s image in the car ...


Анализируется образ женщины в рекламе автомобилей последних двух лет. Вы-бор данного сегмента обусловлен тем, что в этой рекламе ярко иллюстрируются социальные роли, гендерные клише. Вождение транслируется как присущее мужчине дело, хотя статистика ГИБДД опровергает справедливость таких установок. Для того чтобы проследить, как изменились коды в отношении роли женщины в обществе […]

Медведева Е. И. Гендерные стереотипы и неомифологизмы в рекламе ...



The gender dimension of modern economic relations acquires a special significance not only because women in the market economy continue to be a decisive factor in social production in Russia, but also due to the fact that they form a typical “gender niche” of population’s economic activity. The purpose of […]

Utkina N. Yu. Objective and subjective factors of women ...


Анализ гендерного аспекта предпринимательства важен не только потому, что участие женщин в рыночной экономике выступает одним из решающих факторов общественного производства в России, но и в связи с тем, что женщины формируют типично «гендерные ниши» современной экономической активности населения. В статье исследуются объективные и субъективные факторы развития женского предпринимательства в […]

Уткина Н.Ю. Объективные и субъективные факторы развития женского предпринимательства в ...