Keywords: gender stereotypes


After acquiring STEM education women are less likely to go on working in that sphere, occupy leadership positions, and get a PhD compared to men with the same level of education. In this study we considered a stereotypical view “Work in STEM is not for womenˮ. 18 interviews were conducted […]

Savinskaya O. B., Lebedeva N. V. Why women leave STEM: ...


После получения образования в STEM женщины, по сравнению с мужчинами, имеющими образование такого же уровня, реже продолжают работать по профессии, занимают руководящие посты, получают ученую степень. В данном исследовании рассмотрено стереотипное представление «Работа в STEM не для женщин». Было проведено 18 лейтмотивных интервью с женщинами, получившими образование в STEMобластях, работающими […]

Савинская О. Б., Лебедева Н. В. Почему женщины уходят из ...


Belarus ranks high in the world gender equality index. However, this does not mean that in practice gender balance has been already achieved. The process is hampered by traditional stereotypes and paternalistic rhetoric. The goal of the article is to demonstrate the gender imbalance that first of all appears as […]

Titarenko L. G. Gender imbalance or growth of gender ...



Беларусь занимает высокие места в мире по индексам гендерного равенства и гендерного разрыва, но практическое достижение равноправия женщин тормозится традиционными стереотипами и патерналистской риторикой. На примере сферы высшего образования продемонстрировано, что неплохие показатели гендерного равенства автоматически не приводят к преодолению гендерного дисбаланса, который поддерживается механизмами гендерного разделения труда и патерналистской […]

Титаренко Л. Г. Гендерный дисбаланс или рост гендерного равенства?, ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.3.11 The results of the international scientific conference “Gender Relations in the modern world: management, economics, social policy” (Moscow — Ivanovo — Ples, May 16—18, 2019) are analyzed in the article. The problems of the new gender order, gender aspects of management and social policy, women’s entrepreneurship and employment, […]

Smirnova I. N. Gender relations in the modern world: ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.3.5 Gender approach to health and healthcare analysis remains an underdeveloped area of social research. Improved clinical practice and biomedical research have allowed for significant progress in studying the relationship between gender and health. However, differences between men and women in society are mostly social rather than biological in […]

Grigorieva N. S., Chubarova T. V. Gender road junction ...



DOI: 10.21064/WinRS.2019.3.11 Анализируются результаты Международной научной конференции «Гендерные отношения в современном мире: управление, экономика, социальная политика» (Москва — Иваново — Плес, 16—18 мая 2019 г.). Актуализируются проблемы нового гендерного порядка, гендерные аспекты управления и социальной политики, женского предпринимательства и занятости, гендерной социализации поколений, гендерного измерения образования и науки, гендерной миграции. […]

Смирнова И. Н. Гендерные отношения в современном мире: ...


DOI: 10.21064/WinRS.2019.3.5 Гендерный подход к анализу здравоохранения остается недостаточно разработанным направлением в науке. Совершенствование клинической практики и биомедицинских исследований позволило значительно продвинуться в изучении взаимосвязи пола и здоровья. Но основная часть различий в обществе между мужчинами и женщинами имеет не столько биологический, сколько социальный характер, что демонстрирует их социально-культурную обусловленность. […]

Григорьева Н. С., Чубарова Т. В. Гендерные развилки ...


The facts provided in the article show that a TV commercial, besides the task of goods promotion, actively contributes to formations of definite norms and styles of human social behavior in society. It seems possible because gender stereotypes categorize, simplify and schematize social reality. The sociological analysis of nonverbal behavior […]

Gogoleva E. N. Gender stereotypes in television commercials as ...



Приводятся доказательства, что телевизионная реклама, помимо продвижения товаров и услуг, активно формирует в социуме установки, детерминирующие нормы и стили социального поведения людей, а также определяющие ценностные аспекты их существования. Это становится возможным благодаря использованию гендерных стереотипов, с помощью которых происходит категоризация, упрощение и схематизация социальной действительности. Социологический анализ невербального поведения […]

Гоголева Е. Н. Гендерные стереотипы в телевизионной рекламе как ...


DOI: 10.21064/WinRS.2018.3.11 The results of the conference “Gender measurement of the digital economy: from stra-tegy to action (2018—2030)” are analyzed in the article. The challenges and risks of the digital economy in Russia are being updated. The main measures to overcome the gender gap in the digital economy until 2030 […]

Smirnova I. N. Gender dimension of digital economics: from ...


DOI: 10.21064/WinRS.2018.3.4 This article explores the problem of gender inequality, manifested in the process of so-cialization of schoolchildren and young people. This problem leads to a decrease in the motivation of girls to choose technical sciences and STEM-professions as a career. The data was collected by means of an online […]

Savinskaya O. B., Mkhitaryan T. A. STEM as ...



The article presents the results of the sociological survey conducted in Saratov and re-veals the degree of gender stereotypes prevalence among youth. Gender stereotypes of provin-cial youth were identified and measured by means of such indicators as corresponding norms and values, feminine and masculine ideals, status-role dispositions of gender relations […]

Beginina I. A., Ivchenkov S. G., Shakhmatova N. ...


На основе результатов социологического исследования, проведенного в Саратове в 2016 г., определяется степень распространенности гендерных стереотипов в молодежной среде. Данные стереотипы выявлялись и измерялись через такие индикаторы, как нормы и ценности, идеалы феминности и маскулинности, статусно-ролевые диспозиции гендерных представлений и практик поведения в повседневной жизни. Отмечено, что большинство молодежи имеет […]

Бегинина И. А., Ивченков С. Г., Шахматова Н. ...