Ilimbetova A. A. Participation of Russian women in STEM business, p.52-61, 2020 No.2

The transformation of the fight for gender equality has led to a shift from the fight for equal rights to the fight for equality of opportunity. Provided by the laws the equal rights of men and women came across the existence of unwritten standards of proper behavior and occupations of women, “glass ceilingˮ, the existence […]


Савинская О. Б., Лебедева Н. В. Почему женщины уходят из STEM: роль стереотипов, стр.62-75, 2020 № 2

После получения образования в STEM женщины, по сравнению с мужчинами, имеющими образование такого же уровня, реже продолжают работать по профессии, занимают руководящие посты, получают ученую степень. В данном исследовании рассмотрено стереотипное представление «Работа в STEM не для женщин». Было проведено 18 лейтмотивных интервью с женщинами, получившими образование в STEMобластях, работающими и неработающими по полученной специальности. […]


Илимбетова А. А. Участие женщин России в STEM-бизнесе, стр.52-61, 2020 № 2

Трансформация борьбы за гендерное равенство привела к переходу от борьбы за равенство прав к борьбе за равенство возможностей. Предусмотренное законами равенство прав мужчин и женщин натолкнулось на существование неписанных норм в отношении должного поведения и занятий женщин, на «стеклянный потолок», существование которого ощутимо, но часто недоказуемо. В то же время развитие технологий и всеобщая информатизация […]


Zadvornova Yu. S. Analysis of foreign experience in the involvement of women in STEM (USA as an example), 2018 No.3

DOI: 10.21064/WinRS.2018.3.6 Development of digital technologies is not possible without qualified specialists in en-gineering and technology. At the present time many countries, including Russia, experience shortage of personnel in knowledge-base industries. One of the ways to overcome the staffing shortfall is attraction of women to STEM professions. Many foreign countries have already realized the need […]


Savinskaya O. B., Mkhitaryan T. A. STEM as girls’ professional choice: achievements, self-esteem, and hidden curriculum, 2018 No.3

DOI: 10.21064/WinRS.2018.3.4 This article explores the problem of gender inequality, manifested in the process of so-cialization of schoolchildren and young people. This problem leads to a decrease in the motivation of girls to choose technical sciences and STEM-professions as a career. The data was collected by means of an online survey and completing the questionnaire […]


O. B. Savinskaya. Gender equality in the early STEM-education as a factor of Russia’s successful technological development pp.16-24, 2016 No.3

The article discusses the importance of the implementation of educa-tional programs for pre-school children to study the basics of science, technology, engineering and math (STEM-knowledge), as the scientific basis of development in today’s world of technological transition. Overview of the current situation in preschool education shows that STEM-knowledge gives preschoolers great potential for further development […]