Savostina E. A., Smirnova I. N., Khasbulatova O. A. STEM: professional trajections of the youth (Gender aspect), P. 33-44, 2017 No.3

The article examines gender aspects of professional self-determination of high school students as well as the specificity of girls’ orientation towards technological professions. The methodological basis of the research includes the author’s sociological survey of high school students. The authors underline the low self-esteem level of schoolgirls in mastering the technological disciplines as well as […]


Kluchko O. I. Models of sex-role socialization in Russian education pp.80-91, 2016 No.1

The article proposes traditional and gender models of sex-role socializa-tion in education and the criteria for their analysis. Differentiated by gender, the goals, forms, methods and techniques of training and education are identified as essential diagnostic criteria of the applied model. Regulatory documents of the Russian education fixate purposes of the gender model. Analysis of […]


О. И. Ключко МОДЕЛИ ПОЛОРОЛЕВОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ В РОССИЙСКОМ ОБРАЗОВАНИИ стр. 80-91, 2016 №1

Исследуются традиционная и гендерная модели полоролевой социа-лизации в образовании и критерии их анализа. Образовательные цели, дифференцированные по половому признаку формы, методы и приемы обучения и воспитания определены как существенные диагностические па-раметры реализуемой модели. Зафиксирован низкий уровень рефлексии и информированности по данной проблеме у педагогов-практиков Москвы, что порождает мифологизацию гендерного подхода.Читать в формате PDF>>