Представлены результаты историко-педагогического исследования «вопроса пола» в отечественном образовании и педагогике на протяжении двух веков (XVIII — начало XX в.). Последовательно характеризуются ключевые социокультурные предпосылки трансформации, выделяются этапы и периоды, подчеркиваются направления и тенденции изменений.
ШТЫЛЕВА Любовь Васильевна — кандидат педагогических наук, доцент кафедры социальной педагогики, дошкольного и начального образования, Мурманский государственный гуманитарный университет.
Shtylyova L. V. Determinants, stages and trends of transformations of «the sex/gender question» in Russian education and pedagogics (XVIII — the beginning of XX century)
The article presents the results of the historical and pedagogical research of «the sex/gender question» in Russian education and pedagogics during two centuries (XVIII — the beginning of XX century). The key sociocultural pre-conditions of the transformation are characterized successively; the author allots four stages and several periods, underlines the main aspects and tendencies of changes.